Tuesday, September 14, 2004

Bakgrund

Detta visste jag när jag började släktforska om min morfars far, Anders Ljunggren:
Han var redaktör för och delägare i Kristianstadsbladet kring förra sekelskiftet. Han gjorde sig en förmögenhet och ligger begravd under en magnifik gravsten i Kristianstad.
Hans son Arnold var min morfar. Medan Anders Ljunggren var en entreprenörstyp med läshuvud var min morfar en bortskämd pojke utan läshuvud. Han skickades till Lund men festade mest och misslyckades med sina studier. Han gifte sig som ung med min ännu yngre mormor och ville bo på landet. Morfars far köpte honom en herrgård, Prinsnäs, i Småland men morfar kunde inte sköta den utan drack upp sina pengar. Morfar, mormor och min mamma, som då var ett par år gammal, tvingades flytta till en mindre gård i Västergötland och slutligen till ett ställe utanför Ljungby i Småland. Där dog min morfar, som hade ungdomsdiabetes, efter en operation vid ca 35 års ålder. Hans far, Anders Ljunggren, hade vid det här laget vänt sonen ryggen och "gift om sig med sin hushållerska", som det alltid har sagts inom familjen.
Jag vill nu veta var min morfars far kom ifrån, hur han arbetade sig upp, vem hans fru, min morfars mor, var, om min morfar hade syskon, vem "hushållerskan" var med mera.
Jag har redan samlat in en hel del uppgifter som jag kommer att berätta om i nästa blog-inlägg.
Skicka gärna kommentarer.
Anders Ljungberg
puskas5@passagen.se

0 Comments:

Post a Comment

<< Home