Wednesday, September 15, 2004

Tant Gerda 1

Tant Gerda kallades hon av min mamma, kvinnan som gifte sig med min morfars far sedan han blivit änkling. Enligt familjesägnen var hon hans hushållerska och misstänktes ha gift sig med en senil gubbe för att komma åt hans pengar. Historien verkar mer komplicerad än så.
Gerda var född Åkerman den 24 december 1885. Hennes far var Lars Åkerman, född den 22 september 1851 i Hyby, och hennes mor var Hanna Larsson, född den 6 december 1854 i Uppåkra. Gerda hade syskonen Ellida Maria, Lars Anton och Ida Hermina.
Lars Åkerman med familj bodde 1890 i Eslövs köping och Lars Åkerman kallades då maskinfabrikant. Till Eslöv flyttade familjen närmast från Norra Åsum. Även där kallades Lars Åkerman för maskinfabrikant.
Lars Åkerman har visat sig vara den man som startade Åkermans i Eslöv, med tiden ortens största industriföretag som bland annat tillverkade grävmaskiner. Företaget köptes slutligen upp av Volvo och lades ner 1999.
När Lars Åkerman bodde i Norra Åsum drev han Hvilans gjuteri och mekaniska verkstad i Kristianstad. 1889 köpte han ett gjuteri och en mekanisk verkstad i Eslöv. Företaget döptes till L.P. Åkermans Gjuteri & Mekaniska Verkstad, Eslöf.
Det var alltså denne entreprenörs dotter som gifte sig med min morfars far. Äktenskapet var borgerligt och ingicks den 31 mars 1914, tre veckor efter det att Gerda Åkerman hade skrivit sig på Anders Ljunggrens adress. Anders Ljunggren var då 74 år, Gerda Åkerman var 29.
Jag hade från början svårt att förstå varför en så ung kvinna gifte sig med en så gammal man men det var innan jag upptäckte vem hennes pappa var. Jag misstänker nu att det rörde sig om ett resonemangsäktenskap och att Anders Ljunggren och Lars Åkerman kände varandra sedan länge.
En av mina uppgifter blir nu att försöka hitta länkarna mellan de båda. Förmodligen finns de i Kristianstad, kanske i stadens umgängesliv eller i dess politiska liv.
Gerda Ljunggren, född Åkerman, flyttade till Sankt Petri församling ett år efter makens död 1921. Hon dog själv den 25 april 1960 och ligger begravd i Eslöv. När hon dog var hon dock skriven i Gustav Adolfs församling i Helsingborg.
Anders Ljungberg
Skicka eventuella kommentarer till
puskas5@passagen.se
Ange om du tillåter att jag publicerar kommentaren i bloggen.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home