Thursday, March 01, 2007

Gerdas okända barn

Jag har också rekvirerat kopia av bouppteckningen efter Gerda Ljunggren som blev änka 1921 och dog ogift den 25 april 1960. Hon lämnade efter sig tillgångar på 51075 kronor, motsvarande drygt en halv miljon kronor i dagens penningvärde. Ett par hundra tusen var banktillgodohavanden. I Åkermans hade hon aktier värderade till cirka 7500 (75000) kronor. Hon ägde också en bostadsrättslägenhet i Brf Vanja i Helsingborg.
En tillgång på cirka 150000 kronor i dagens penningvärde var en revers utställd på en man som var gift med Gerda Åkermans hittills (för mig) okända dotter, en kvinna som fortfarande är i livet. När jag upptäckte att hon var född året innan Anders Ljunggren dog såg jag tre möjligheter: hon var deras gemensamma barn som vi i släkten inte kände till (mindre troligt), hon var hennes utomäktenskapliga barn (skulle hon då ha fått ärva honom?), hon var adopterad.
Jag hittade henne i telefonkatalogen, ringde och ställde frågan. Svaret blev: hon är adopterad. Hon vet inte vem hennes pappa var. Jag frågade inte om mamman. Kvinnan verkade lite besvärad av att jag ringde.
Men hon berättade att Gerda aldrig sa något om Anders och hans familj. Kvinnan kände inte till den stora åldersskillnaden mellan Anders och Gerda. Hon visste att Gerda var hushållerska men inte att Gerda och Anders gifte sig bara några månader efter att Gerda hade kommit in i hushållet. Hon verkade också okunnig om Anders Ljunggrens stora förmögenhet.
Men någon okänd släkting är alltså kvinnan, nu 87 år gammal, inte.
Anders

0 Comments:

Post a Comment

<< Home