Thursday, March 12, 2009

Nytt om Hanna

Äntligen lite nytt i bloggen. Det handlar om Hanna Nilsdotter, morfars farmor, född i Östra Vram den 24/9 1800. Jag har tidigare skrivit att hon dog i Nöbbelöv den 11 mars 1864. Uppgiften kom från en släktforskare. Men nu har jag själv varit på landsarkivet i Lund och kollat och fann andra uppgifter.
Hanna Nilsdotter flyttade 1853 in som piga i Östra Vram nr 8 med oäkta sonen Anders (morfars far). I inflyttningslängden finns en anmärkning om att hon hade två oäkta barn, vilket stämmer med tidigare uppgifter. Det äldsta barnet var dock vuxet vid den här tidpunkten.
Hanna Nilsdotter bodde på 1860-talet fortfarande på Östra Vram nr 8. Enligt förteckningen över döda avled en Hanna Nilsdotter, bosatt på Östra Vram, nr 8 den 21/10 1879 i en ålder av 79 år. Alltså född år 1800 precis som morfars farmor.
Så fort jag hinner ska jag kolla uppgiften som jag fick av släktforskaren om en Hanna Nilsdotter som dog i Nöbbelöv 1864. Det fanns många Hanna Nilsdotter på den tiden. Jag tror att han har tagit fel.
Det verkar också som om Anders flyttade till Skepparslöv någon gång på 1850-talet. Det måste också kollas.
Jag lyckades vidare inte hitta någon uppgift om att Isak Ljunggren skulle ha bott i Norra Åsum när han dog, inte heller att han skulle ha flyttat därifrån. Detta måste alltså också kollas.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home